Keskkonnaühenduste Eesti Metsloomaühing, Päästame Eesti Metsad, Hoiame Loodust, Eesti Suurkiskjad, Eesti Loodusturismiühing vastus Riigikogule pöördumisele suurkiskjate teemal

Vastuseks pöördumisele suurkiskjate teemal
Antud pöördumine, mis on Riigikogule saadetud ja menetlusse võetud,
sisaldab kahjuks mitmesugust valeinfot ning moonutatud ja tõendamata
väiteid.

  1. Pöördumises on kirjas, kuidas “kõik suurkiskjad ründavad aina
    rohkem kariloomi ja võivad kujutada ohtu inimeste
    turvalisusele”.
    Eestis elavad suurkiskjad on hunt, ilves ja karu. Kõik need
    kolm suurkiskjat on erineva toidubaasi ja käitumisega ning neid
    tuleb ka vastavalt eristada, mitte nende kohta meelevaldseid
    üldistavaid väiteid esitada.
    *Ilvese puhul ei pea kumbki pöördumises esitatud väidetest
    paika.
    *Karud ei ründa aina enam kariloomi. Kariloomade murdmist
    karu poolt juhtub meil harva. Kahjustatud mesitarude arv on
    viimastel aastatel Keskkonnaportaali andmete kohaselt hoopis
    vähenenud.
  2. Väide, et “suurkiskjate rünnakud metsloomade vastu mõjutavad
    negatiivselt põllumajandust ja metsandust” on väär.
    Teine metsloom on kiskja loomulik toit. Eksitav on
    rääkida rünnakutest kui tegemist on metsloomade tavapärase
    toiduahelaga.
    *Kuidas näiteks metskitsede, hirvede ja põtrade arvukuse langus
    on metsandusele kahjulik? Vastupidi! Just metsaomanike survel,
    kes soovivad kaitsta lageraielankidele istutatud istikuid ja ka
    vanemaid puid, on meil seatud uluksõraliste jahile kõrged
    kvoodid. Näiteks metskitsi on kütitud isegi üle 30 000 aastas.
    *Jahimeestele avaldab küttimissurvet kohustus katta sõraliste poolt
    tekitatud kahjud metsaomanikele, kui kvoot on jäänud täis
    laskmata. Pooldame selle kohustuse kaotamist.
    *Uluksõraliste niivõrd suuremahuline küttimine vähendab
    suurkiskjate toidubaasi ning sunnib neid toiduotsingutel rohkem
    liikuma, mis omakorda viib ka paratamatult võimalusele
    tihedamateks inimkontaktideks.
    *Suurkiskjad (peamiselt hunt) aitavad piirata metssigade arvukust
    ning seeläbi sigade Aafrika katku levikut. Vähenevad ka
    metssigade poolt põhjustatud kahjud põllukultuuridele.
  3. Mis puudutab huntide poolt murtud lemmikloomi, siis meedias
    avaldatud teadete põhjal on valdavalt tegemist olnud ööseks õue

jäetud ketikoerte või lahtiselt peetud koertega, kel pole võimalik
huntide eest kuskile varjuda.
Koera omanikul on kohustus tagada oma lemmiku turvalisus
(Loomakaitseseadus). Olgu selleks tuppa või mõnda muude
hoonesse laskmine, tõhusa aia ehitamine vms.
Miks koeraomanikud jätavad oma lemmiku ööseks järelvalveta õue
ka olukorras, kus on teada, et piirkonnas võib liikuda hunte, kes ei
pelga koeri murda ka inimeste majapidamiste läheduses?
*Kui inimene laseb oma lemmiklooma vabalt loodusesse, ei saa
süüdistada metslooma tema ründamises, kuna lemmikloomast on
saanud loodusliku toiduahela osaline, kes ka ise murrab endast
nõrgemaid loomi ja linde.

  1. Pöördumises mainitakse võimalikku ohtu inimeste turvalisusele
    kõikide suurkiskjate poolt.
    Kui vaadata ametlikku statistikat, siis murdis hunt Eestis viimati
    inimese rohkem kui 150 aastat tagasi (aastal 1873). Ilveste
    rünnakute kohta puuduvad andmed. Karurünnakud on Eestis
    üliharuldased, kirjutab Mati Kaal. “Peamiselt on need seotud
    jahipidamisega, kui karu on juba vigastatud ning inimene läheb
    loomale liiga lähedale. Samuti siis, kui looma taliuinak on häiritud.”
    Haiged, haavatud või muul moel nurka surutud metsloomad võivad
    tõesti käituda ettearvamatult. Siin on oluline suurem teadlikkus ja
    teavitustegevus, et inimesed oskaksid selliseid olukordasid
    ennetada ja teaksid kuidas käituda.
    Inimeste turvatundest rääkides ei saa ei maapiirkondades ega
    linnades üle ega ümber agressiivsete koerte (koertekoolitaja
    arvamus 31.10.24, Õhtuleht) tekitatud probleemidest.
    Mõni asula (Lagedi, 05.11.24 Postimees) elab väidetavalt lausa
    koerte terrori all ning ilmselt kogu Eesti on jälginud kohtuasja, kus
    naabrit rünnanud koerte perenaisele mõisteti lisaks 100 000 €
    kahjutasu maksmise kohustusele ka šokivangistus (23.01.24
    ERR). Ohtu inimeste turvalisusele võib kindlasti kujutada endast
    alles hiljuti lemmikloomana Eestisse toodud puuma, kes on
    kirjanduse andmetel võimeline pidama inimest oma saakloomaks.
    Seega, kui me räägime inimeste turvalisusest seoses loomade
    võimalike rünnakutega, tuleks kindlasti tegeleda
    lemmikloomade pidamise reeglite kaasajastamise ja täitmise
    ning inimeste teadlikkuse suurendamisega.
  2. Karjakahjustuste vähendamiseks pooldame riigi poolt
    toetatud süsteemsete ennetusmeetmete rakendamist (nt

karjakoerte väljaõpetamise programmi käivitamist)
ning teaduspõhise teavitustegevuse suurendamist. On vaja ka
kiskjate mittesurmavate tõrjemeetodite analüüsi ning keskendumist
nuhtlusisendite kindlakstegemisele, et jahti ei peetaks valimatult
tervele populatsioonile.

  1. Pöördumine ei sisalda mitte ühtegi allikaviidet. Väide, et
    “ökoloogid ja bioloogid on soovitanud suurendada küttimismahte”,
    paistab olevat lihtsalt laest
    võetud.
    Suurkiskjate, nagu ka teiste imetajate uurimisega tegelevad
    eelkõige Tartu Ülikoolis terioloogid ning viimati avaldasid
    teadlased artikli pealkirjaga “Miks kiskjad metsas ei püsi?”, kus pole
    sugugi juttu küttimismahtude suurendamisest. Vastupidi.
    Teadlased on seadnud korduvalt kahtluse alla senised ulukite
    ohjamisel tehtud otsused ning kritiseerivad uluksõraliste ehk
    kiskjate saakloomade arvukuse teadlikult alla viimist. Ka kaks
    aastat tagasi küsisid nad oma arvamusartiklis, kas “pürgime
    ulukivaba Eesti poole”.
  2. Eelmainitud artiklites kirjutavad teadlased ka loendamisandmetest
    ning nii nende kui ka alusuuringute, rakendusuuringute ja
    geneetiliste uurimisandmete ebapiisavusest või täielikust
    puudumisest. Leiame, et:
    *Keskkonnaagentuuri andmeid ulukite kohta oleks vaja sõltumatult
    auditeerida. Teeme ettepaneku, et riik telliks teadlastelt
    perioodiliselt ulukiandmete uuringuid.
    Näide põtrade kohta. Keskkonnaagentuur on aastaid hinnanud
    põtrade arvukust ligikaudu 11 000-le, kuigi on alust selles numbris
    kahelda ja pigem on põtrade arvukus tänaseks langenud juba alla
    7000.
    *Kuni pole täielikku selgust andmete osas, on vaja rakendada
    ettevaatuspõhimõtet.
  3. Pöördumine sisaldab valeks osutunud andmeid nt
    hundipesakondade arvu (47) kohta; õige on 29 (Keskkonnaportaal);
    Keskkonnaagentuur hindas algselt hundipesakondade arvukust
    kuni 47 pesakonnani, aga enne jahti selgus, et alles on siiski 29
    pesakonda; kiiruga oldi sunnitud vähendama huntide
    küttimislubade arvu.
    Viide suurkiskjate ohjamiskavale (15-25 hundipesakonda) on
    samuti vanenenud. 2022. aastal kinnitatud kavas on uus lävend
    20-30 karja.
  4. Mis puudutab suuremate õiguste andmist jahimeestele, siis meie
    hinnangul tuleks eelkõige tugevdada nii Keskkonnaameti kui ka
    Politsei- ja Piirivalveameti volitusi salaküttimise vastu
    võitlemisel ning eraldada selleks ka vajalikud ressursid.
    Salaküttide ohvriks langeb ka uluksõralisi, mis omakorda
    mõjutab kiskjate toidubaasi ning meediaga suhelnud jahimehed on
    ka avalikult välja öelnud, et nad on teatud tingimustel valmis
    salaküttima.

Kokkuvõttes: Praegu oleme Eestis nõiaringis, kus esmalt lastakse
maha suur hulk suurkiskjate saakloomi ning seejärel – kiskjate
poolt põhjustatud kahjudele ja ohule viidates – ka suur hulk hunte
ja karusid.

  1. Uluksõraliste jahikorraldus, olles seostamata
    suurkiskjate kaitse ja ohjamisega, on Eestis kahjuks
    huvigruppide (eriti metsanduse) tugeval survel läbi
    kukkunud.
  2. Lahendus ei ole huntide ja karude küttimiskvootide tõstmine
    ja sõnakamate huvigruppide õiguste suurendamine. Alustada
    tuleks hoopis sellest, et *jahindusnõukogudesse kaasatakse
    tasakaalustatud otsuste tegemiseks võrdses hulgas ka
    keskkonnaühendusi, loomakaitseotganisatsioone ja
    teadlasi; *peatataks
    e metskitsede ja põtrade küttimine, kuni nende populatsioonid
    on taastunud ökoloogiliselt jätkusuutlikule tasemele ning nii
    nende kui ka teiste metsloomade arvukuse kohta on tehtud
    sõltumatud uuringud;

*põhirõhk tuleb suunata

süsteemsetele ja teadmispõhistele ennetusmeetmetele ning
teavitusele.

  1. Teaduspõhiselt hoitud ja reguleeritud suurkiskjate
    populatsioonid on Eesti ühiskonnale ja inimestele ohutud.

Eesti Metsloomaühing
Päästame Eesti Metsad
Hoiame Loodust
Eesti Suurkiskjad
Eesti Loodusturismiühing

Foto autor: Liina Steinberg